تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - بیان حملات نیروی هوائی عراق در جنگ از سوی نظامیان عراقی (قسمت چهارم)
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان


حمله به نیروگاه هسته ای ایران در بوشهر

مقدمه : این خاطره در واقع از دقیق ترین و جالبترین گزارشاتی است كه تاكنون در این تایپیك قرار داده شده و شك ندارم كه راوی آن یكی از خلبانان شركت كننده یا لااقل یكی از دست اندركاران مستقیم در این ماموریت بوده است . به نحوی كه حاوی اطلاعات دسته اول و نكات فنی بسیار دقیق با ذكر جزئیات به همراه شرح و تفضیل كامل راجع به نوع هواپیما و مهمات استفاده شده در انجام این ماموریت می باشد . نكته بسیار جالب كامنتی است كه در ذیل این مقاله توسط یكی از خوانندگان عراقی قید گردیده كه نویسنده آن از خلبانان و یا از افسران فنی در ارتباط با این ماموریت بوده چرا كه مطالب عنوان شده توسط او بعضا دارای نكات فنی جالبی است كه دانستن آنها خالی از لطف نیست .  

بسم الله الرحمن الرحیم
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْناهُمْ هُدىً
صدق الله العظیم
سورة الكهف/الایة 13


نام رمز عملیات / ساریة الجبل


از جمله ماموریت هائی كه دارای بالاترین درجه اهمیت و ضرورت بوده و توسط نیروی هوائی قهرمان ما در جریان جنگ با ایران در دهه 1980 صورت گرفت ، انجام ماموریت حمله به نیروگاه اتمی ایران در بوشهر بود كه توسط خلبانان شجاع میراژ F-1 صورت گرفت كه این خود بیانگر قدرت مردان نیروی هوائی ما در برنامه ریزی و اجرای این ماموریت با كمترین تلفات ممكن بوده است .

اجرای ماموریت :
انجام ماموریت حمله به نیروگاه اتمی بوشهر در دو نوبت، سه دسته پرواز در نوبت اول ( روز اول )، و یك دسته پرواز در نوبت دوم ( روز دوم )به این شرح صورت گرفت :

نوبت اول حمله :

الف : در تاریخ  17/11/1987 ( برابر با 27 آبانماه 1366 ) ضربه نخست توسط 8 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام یك نوبت عملیات سوختگیری هوائی .

ب: در همان تاریخ ضربه دوم توسط 2 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به موشك های لیزری و انجام یك نوبت عملیات سوختگیری هوائی .

ج : در همان تاریخ ضربه سوم توسط 4 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام یك نوبت عملیات سوختگیری هوائی  .

نوبت دوم حمله :

( فردای همانروز ) در تاریخ 19/7/1988 ( برابر با 28 آبانماه 1366 ) ضربه چهارم و نهایی توسط 4 فروند جنگنده Mirage F.1 مجهز به بمب و انجام یك نوبت عملیات سوختگیری هوائی صورت گرفت .


مختصات (جغرافیائی ) هدف :

الف : مختصات گنبد اصلی نیروگاه كه ساخت آن به پایان رسیده ( بخش شرقی )  28°49’33.5″N 50°53’26.1″E بوده است .

ب : مختصات گنبد در حال ساخت نیروگاه ( بخش غربی ) 28°49’36.6″N 50°53’16.5″E
بوده است .


محموله هواپیماها :

الف : محموله هواپیماهای جنگنده Mirage F.1 ( ویژه هجوم زمینی ) برای هر هواپیما شامل :
دو بمب 2000 پاوندی سقوط آزاد LD مجهز به فیوز نفوذگر تاخیری با زمان 0.25 با هدف تامین میزان نفوذ مورد نیاز در دیوار بتونی هدف + یك مخزن سوخت خارجی 2200 لیتری + ریمورا (؟) + سیكامور + دو موشك هوا به هوای ماژیك 550 + توپ 30 میلیمتری دیفا با 250 گلوله .

ب : محموله هواپیماهای جنگنده Mirage F.1 ( ویژه هجوم زمینی ) شامل موشك های لیزری   AS-30  برای تمام هواپیما شامل :

یك فروند موشك لیزری AS-30 + مخزن سوخت خارجی 1100 لیتری + غلاف لیزری + ریمورا (؟) + سیكامور + دو موشك هوا به هوای ماژیك 550 + توپ 30 میلیمتری دیفا با 250 گلوله .

ج : محموله هواپیماهای سوخترسان Mirage F.1 برای هر هواپیما شامل :

دو مخزن سوخت خارجی 1100 لیتری + غلاف سوخترسان هوائی + ریمورا (؟) + سیكامور  + دو موشك هوا به هوای ماژیك 550 + توپ 30 میلیمتری دیفا با 250 گلوله .


پایگاه اجرای عملیات / فرودگاه الجلیبة

آمادگی های پیش از عملیات :


الف : برنامه ریزی برای انجام این ماموریت توسط ستاد عملیات فرماندهی نیروی هوائی به صورت بسیار دقیق صورت گرفت و پس از كسب اطلاعات جاسوسی و تصاویر هوائی از هدف ، مسیر انجام ماموریت مشخص گردید به نحوی كه بتوان بر مبنای آن نوع دقیق سلاح های مورد نیاز برای انجام ماموریت را تعیین نمود.

ب : خلبانان مورد نظر برای انجام این ماموریت توسط ستاد عملیات فرماندهی نیروی هوائی انتخاب شدند كه شامل خلبانانی از گردان های 79 ، 81 و 91 هواپیماهای میراژ Mirage F.1 مستقر در پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) و پایگاه هوائی ابی عبیده ( الكوت) بودند . همچنین مقرر گردید كه فرمانده دسته حمله اول كه متشكل از 8 جنگنده بود از گردان 79 انتخاب گردد .

ج : خلبانان مورد نظر كه در پایگاه هوائی ابی عبیده ( الكوت) مشغول خدمت بودند به پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) ملحق شدند.

د : با توجه به محرمانه بودن این عملیات ، به هیچكس خارج از دایره برنامه ریزی اطلاعی داده نشد .

ه : برای انجام دقیقتر این عملیات ، تمرین انهدام اهداف شبیه سازی شده در میدان تیر الحضر واقع در غرب پایگاه هوائی الصدام  ( القیاره ) صورت گرفت .

و : نقشه پروازهای آزمایشی و جزئیات آن از سوی خلبانان شركت كننده در ماموریت تهیه گردید تا بتوانند تمرینات دشوار خود را درمیدان تیر بانجام برسانند .

ز : برای دستیابی به اصل غافلگیری و كسب بهترین نتیجه ، باتوجه به اینكه تعداد هواپیماهای شركت كننده در این ماموریت به نسبت انداره هدف و پدافند هوائی مستقر در آن منطقه زیاد بوده ، ضمن آنكه پایگاه هوائی بوشهر هم در نزدیكی نیروگاه قرار داشته ، لذا لازم بوده تا تمام افراد درگیر بیشترین تلاشهای خود را انجام داده تا بهترین نتیجه باحداقل خطا و كمترین خسارت ممكنه حاصل شود.  

ح : تعداد هواپیماهای شركت كننده در مرحله اول این عملیات 20 فروند بوده به این شرح :
1-     هشت فروند هواپیمای اصلی برای حمله زمینی + دو فروند هواپیمای احتیاط
2-     هشت فورند هواپیمای سوخترسان برای تامین سوخت هواپیماهای حمله نخست + دو فروند هواپیمای احتیاط
3-     دو فروند هواپیمای حمله زمینی مجهز به موشك های لیزری + یك فروند هواپیمای ذخیره
4-     سه فروند هواپیمای سوخترسان برای تامین سوخت هواپیماهای حامل موشك های لیزری

ط : تعدادی پروازهای آموزشی در میدات تیر الحضر دقیقا منطبق با مسافت انجام ماموریت واقعی صورت گرفت كه از جمله تمرینات ، ایجاد هماهنگی دقیق در مورد زمان مناسب برخاست همزمان 20 فروند هواپیمای شركت كننده كه می بایست به صورت همزمان از باند اصلی و فرعی پایگاه هوائی  الصدام  ( القیاره ) صورت می گرفت .
    
بد نیست اشاره شود كه در پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) تعدادی از كارشناسان فرانسوی حضور داشتند كه سعی كردند تا از جزئیات انجام این ماموریت اطلاعاتی كسب كنند اما موفق به این كار نشدند و این ماموریت را ماموریت دسته پروازی برزگ نامیدند.

ی : پس از اتمام ماموریت های دشوار تمرینی و یكروز قبل از انجام ماموریت اصلی این اقدامات صورت پذیرفت :
1-     پیش از ظهر روز  16/11/1987 دو فروند هواپیمای فالكون در پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) به زمین نشستند تا 8 نفر از خلبانان شركت كننده در حمله اول + فرمانده دسته هواپیماهای مجهز به موشك لیزری + سه نفر از خلبانان هواپیماهای سوخترسان را به فرودگاه المثنى منتقل سازند .
2-     كلیه خلبانان از فرودگاه المثنى به مقر فرماندهی كل نیروی هوائی منتقل گردیدند.
3-     به محض رسیدن خلبانان به مقر فرماندهی كل ، جلسه ای با حضور فرمانده وقت نیروی هوائی سپهبد خلبان حمید شعبان و معاونت عملیات و مدیر پروازهای نیروی هوائی صورت پذیرفت .  
4-     شرح ماموریت با جزئیات كامل به همراه دستورات و توصیه های لازم به خلبانان تنفیذ گردید
5-     به فرمانده دسته ابلاغ شد كه همانروز می بایست هواپیماها به فرودگاه الجلیبة منتقل شوند.
6-     پس از انتهای جلسه توجیهی خلبانان از فرودگاه المثنی به پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) بازگشتند.
7-     به پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) ابلاغ شد كه هواپیماهای شركت كننده در ماموریت را به محض ورود خلبانان به فرودگاه الجلیبة منتقل نماید . كلیه تجهیزات فنی مورد نیاز هم می بایست با یك فروند هواپیمای ترابری ایلیوشین كه به آنجا خواهد آمد به فرودگاه الجلیبة اعزام گردد.
8-     به محض رسیدن خلبانان به پایگاه هوائی الصدام ( القیاره ) باید زمان پرواز هواپیماها ( پس از كسب اطمینان از آمادگی آنها ) به سمت فرودگاه الجلیبة تعیین گردد.  
9-     تمام هواپیماها با محموله اصلی و كامل به سمت فرودگاه الجلیبة پرواز كردند ، باستثنای هواپیماهائی كه می بایست بمب با خود حمل می نمودند كه این بمبها در فرودگاه الجلیبة متعاقبا به هواپیماها الصاق گردید . همینطور هواپیماهائی كه می بایست موشك های لیزری با خود حمل می نمودند بعدا تسلیحات خود را در پایگاه الشعیبة دریافت كردند.
10-     تمام هواپیماها با محموله كامل در فرودگاه های الجلیبة و پایگاه الشعیبة به سلامت فرود آمدند والحمد لله .  

11-     اندكی پس از آن هواپیمای ایلیوشین حامل تجهیزات فنی ویژه هواپیماها در فرودگاه الجلیبه فرود آمد .

12-     همزمان ، یك هواپیمای فالكون دیگر نیز در فرودگاه الجلیبه كه حامل نماینده ستاد عملیات نیروی هوائی بود بعنوان ناظر مستقیم بر روند عملیات بود فرود آمد.

13-     به فرمانده پایگاه هوائی ( امام ) علی دستور داده شد تا در زمان معین در فرودگاه الجلیبه حضور یابد تا در صورت بروز مشكل ، به حل آن كمك نماید .

14-     با وجود سرمای شدید شامگاهی ، متخصصین قهرمان كادر فنی و مهندسی اقدام به آماده سازی و تجهیز هواپیماها به محموله مورد نظر نمودند ضمن آنكه اقدامات شدید حفاظتی نیز برای خلبانان و هواپیماها صورت گرفت .     


انجام ماموریت :

سوختگیری هوائی جنگنده های میراژ عراقی



الف : شبانگاه روز  16/11/1987 نقشه های موسوم به G 4 (به مقیاس 1/500000) توسط تمام اعضای دسته پروازی تهیه و تا نخستین ساعات سپیده دم روز اجرای عملیات به صورت دقیق بر روی آن ها كار شد .

ب : ساعت 09:00 بامداد از سوی فرماندهی نیروی هوائی بعنوان زمان T.O.T (؟) مشخص و ساعت برخاست هواپیماها نیز بر مبنای آن تعیین گردید.

ج : كار توجیه تفضیلی خلبانان شركت كننده در عملیات و با حضور نماینده ستاد عملیات نیروی هوائی به این شرح صورت گرفت :
1-     تاكید بر روی تقسیم دسته پروازی به دو گروه تا زمان رسیدن به نقطه I.P (؟) كه هر دسته شامل 4 فروند هواپیما بوده و هواپیماهای دسته دوم به ترتیب شماره 8/7/6/5 مسیر خود را به مدت دو دقیقه تا 20 درجه بیرون از مسیر هواپیماهای دسته اول تغییر داده و پس از آن به نقطه اول بازگشته كه این امر فاصله زمانی به مقدار 45 ثانیه را تامین می نماید و سبب خواهد شد تا حمله به سمت هدف از مسیری جدای مسیر حمله دسته اول (Different Attack Direction) انجام شود . این امر سبب آشفتگی پدافند هوائی مستقر در منطقه شده و اصل غافلگیری را هم تامین می نماید .
2-     هدف مورد نظر برای 4 هواپیمای نخست ، گنبد تكمیل شده نیروگاه بوده كه در بخش شرقی نیروگاه واقع شده بود.
3-     هدف مورد نظر برای 4 هواپیمای بعدی گنبد در حال ساخت نیروگاه بوده كه در بخش غربی نیروگاه واقع شده بود.
4-     بر روی محدودیتهای تمام گروه پروازی تاكید شد ضمن آنكه مقدار سوخت قابل حمل نیز لحاظ گردید چرا كه سوختگیری هوائی می بایست در خاك دشمن صورت می گرفت ( و این عملیات در سكوت كامل رادیوئی اعضای دسته انجام می شد ) .
5-     در زمان تعیین شده برای پرواز ، كلیه هواپیماها در موقعیت صحیح قرار داشتند ( هم باند اصلی R/W و هم باند فرعی Taxi Way برای برخاستن هواپیماها در زمان نعیین شده مورد استفاده قرار گرفتند ) . در هنگام برخاست هواپیماها می بایست هر هواپیمای عمل كننده مستقیما با هواپیمای سوخترسان خودش و با فاصله زمانی مشخص از روی باند بلند می شدند و این روند برای سایر هواپیماها به ترتیب صورت می گرفت .
6-     دسته 20 فروندی هواپیماها به سلامت از روی باند برخاستند والحمد لله .
7-     دسته پروازی پس از برخاستن ارتفاع خود را بر روی 20 متر و سرعت را بر روی 900 كیلومتر بر ساعت حفظ نمود.
8-     قبل از رسیدن به نقطه سوختگیری هوائی ، سرعت هواپیماها به 510 كیلومتر بر ساعت كاهش یافت و سپس عمل سوختگیری انجام شد و در این عملیات هواپیماهای مهاجم به 2000 لیتر سوخت مجهز شدند. كل زمان از كاهش سرعت تا اتمام سوختگیری و افزایش مجدد سرعت به 960 كیلومتر ، شش دقیقه به طول انجامید.
9-     در جریان سوختگیری هوائی ، هواپیمای شماره 8 دچار نقص فنی شد كه بلافاصله با یكی از هواپیماهای احتیاط جایگزین گردید.
10-     پس از اتمام سوختگیری ، هواپیماهای سوخترسان ، هواپیمای احتیاط و هواپیمای شماره 8 به فرودگاه الجلیبة بازگشته و به سلامت فرود آمدند.
11-     دسته پروازی كماكان در حالت رزمی به پرواز درارتفاع 20 متری و سرعت 960 كیلومتردر ساعت و در سكوت كامل رادیوئی (R/T Silent) ادامه داد تا آنكه طبق نقشه از پیش تعیین شده (و با توجه به اینكه مسیر پرواز از روی اراضی بیابانی و آبهای خلیج ع ر ب ی می گذشت ) به نقطه اوجگیری p.u.p رسیدند .
12-     در این مرحله از مسیر پرواز و قبل از رسیدن به نقطه I.P ، و طبق نقشه ، هواپیماها مخازن سوخت خارجی خود را پس از مصرف سوخت آن رها نمودند .
13-     سرانجام هواپیماها در ارتفاع 20 متری و در سرعت 960 كیلومتر در ساعت به نقطه I.P رسیدند و در اینجا بود كه طبق قرار قبلی دسته پروازی ( در سكوت كامل رادیوئی ) به دو گروه 4 فروندی تقسیم  و دسته اول به نقطه اوجگیری PUP رسیده و سرعت خود را به 1000 كیلومتر در ساعت افزایش دادند و در همان موقع تمام سوئیچ های مهمات را باز كردند.
14-     تا 15 كیلومتر قبل از رسیدن به نقطه PUP ، هدف را می شد با چشم دید اما تعیین دقیق مكان استقرار اهداف ممكن نبود .  
15-     هنگام رسیدن به نقطه PUP ، هواپیماهای دسته اول اوجگیری را تا ارتفاع 1700 متری آغاز كردند كه متعاقبا پدافند هوائی مستقر در منطقه اقدام به واكنش شدید نمود . متقابلا هواپیماهای دسته اول اقدام به استفاده از سامانه سیكامور ( پرتاب گوی های آتشین + ورقه های اخلالگر ) نموده و سپس بر روی هدف از پیش تعیین شده كه گنبد تكمیل شده در بخش شرقی نیروگاه بود شیرجه رفتند . در این حالت زاویه شیرجه بیش از 30 درجه بوده تا بتواند حداكثر دقت اصابت را تامین كند. ( در هنگام حمله ، پایگاه هوائی بوشهر كه در سمت چپ نیروگاه واقع شده بود قابل روئیت بود ) .  
16-     سپس هواپیماها در همان حالت شیرجه بمبهای خود را بر روی هدف رها كردند كه با دقت مورد اصابت قرار گرفت .
17-     پس از خروج هواپیمای شماره 4 از روی هدف و انجام مانورهای گمراه كننده برای فرار از پدافند هوائی ، فرمانده دسته پروازی اول به دسته دوم ندای افزایش ارتفاع با استفاده از سامانه اخلالگر سیكامور را داد و متعاقبا حمله به گنبد در دست احداث مستقر در بخش غربی نیروگاه با موفقیت و با وجود آتش شدید پدافند هوائی صورت پذیرفت . در اینجا لازم است ذكر شود كه خلبان هواپیمای شماره 8 پس از رها سازی بمبهایش در رادیو اعلام كرد كه گنبد تكمیل شده اول كه توسط دسته نخست مورد هجوم واقع شده بود، مستقیما مورد اصابت قرار گرفته است .  
18-     پس از اتمام حمله كار كنترل چشمی تمام هواپیماها در كوتاهترین زمان ممكن و قبل از رسیدن به ساحل خلیج ع ر ب ی در ارتفاع 20 متری و با سرعت 960 كیلومتر در ساعت صورت گرفت (Cross Cover) .
19-     قایق های جنگی ایرانی در تعداد زیاد در طول خط ساحلی مستقر شده بودند و در زمان رسیدن هواپیماها به ساحل و در هنگام پرواز بر فراز این قایق ها ، این شناورها اقدام به شلیك تعداد زیادی از موشك های استرلا ( سام 7) به سمت هواپیماها نمودند كه الحمد لله بدلیل ارتفاع كم و بكارگیری سامانه اخلال سیكامور  هیچكدام از هواپیماها مورد اصابت قرار نگرفت .
20-     دسته پروازی به پرواز خود در ارتفاع كم بر فراز آبهای خلیج ع ر ب ی و دور از دسترس پایگاه هوائی بوشهر  و جزیره خارگ و با عبور از روی چاه های نفطی ایران كه در  خلیج ع ر ب ی پراكنده بودند ادامه داد .
21-     پس از رسیدن به دو بندر البكر و العمیق ، هواپیماها ارتفاع خود را به 3 كیلومتر افزایش دادند و مسیر بازگشت به سمت پایگاه الجلیبه را در پیش گرفتند. ضمن آنكه دو دسته جنگنده رهگیر MIG-23  و MIG-25 جهت حمایت دسته پروازی در همان منطقه مستقر شده بود.
22-     درست در همان موقع دو فروند هواپیمای مجهز به موشك های لیزری حمله خود به نیروگاه را آغاز كردند كه فرمانده دسته گنبد تكمیل شده و شماره 2 گنبد در دست احداث را مستقیما و با دقت مورد اصابت قراردادند . این دو هواپیما نیز پس از پایان ماموریت به سلامت در پایگاه هوائی الشعیبة فرود آمدند و الحمد لله .
23-     هر 8 فروند هواپیمای شركت كننده در حمله اول به سلامت در فرودگاه الجلیبه فرود آمدند و الحمد لله .
24-     دستور مستقیم آمد كه تمام هواپیماها به پایگاه هوائی الصدام (القیارة) بازگردانده شوند. بعد از ظهر همانروز 20 فروند جنگنده Mirage F.1 از پایگاه هوائی الجلیبة به سمت پایگاه هوائی الصدام (القیارة) برخاستند و در انجا به سلامت فرود آمدند و الحمد لله .
25-     بمنظور وارد ساختن خسارات هر چه بیشتر به نیروگاه ، در مغرب همانروز فرمانی صادر شد كه به موجب آن می بایست 4 فروند هواپیمای دیگر مجهز به بمب یكبار دیگر هدف را مورد هجوم قرار دهند. انجام این عملیات در صبحگاه روز دوم و دقیقا طبق نقشه قبل تعیین گردید .
26-     در نخستین ساعات روز 17/11/1987 (برابر با 27 آبانماه 1366 ) ، ده فروند جنگنده Mirage F.1 ( پنج فروند ویژه حمله به هدف و پنج فروند سوخترسان ) از پایگاه هوائی الصدام (القیارة) به سمت فرودگاه الجلیبه به هوا برخاستند . ( با عنایت به اینكه گروه كارشناسان فنی هنوز در فرودگاه الجلیبه حضور داشتند و فرمان بازگشت ایشان به پایگاه مادر صادر نشده بود ) . به محض فرود 10 فروند هواپیما ، عملیات تجهیز و آماده سازی هواپیماهای درگیر در ماموریت بلافاصله آغاز گردید .


حمله هوائی سوم ( مرحله دوم - روز بعد )

در روز 18/11/1987 (برابر با 28 آبانماه 1366 ) طبق نقشه و برنامه قبلی و در هنگام روشن كردن هواپیماها ، موتور یكی از هواپیماها دچار نقص فنی شد ( هواپیمای شماره 4 ) كه بلافاصله هواپیمای احتیاط جایگزین هواپیمای مامور گردید . هواپیماها از باند برخاسته و عملیات سوختگیری هوائی هم طبق برنامه انجام و هواپیماها در مسیر پرواز قرار گرفتند. با رسیدن به هدف ، هواپیماها شیرجه خود را آغاز نموده و با وجود آتش شدید پدافند هوائی دشمن ، اهداف را مستقیما مورد اصابت قرار دادند.

هواپیماها به سلامت بازگشته والحمد لله در فرودگاه الجلیبه فرود آمدند. پس از فرود ، فرمانی صادر شد تا تمام هواپیماها و خدمه فنی به پایگاه هوائی الصدام (القیارة) بازگردند كه عملیات بازگرداندن هواپیماها و خدمه همانروز انجام پذیرفت .


تحلیل عملیات :

پس از انجام ماموریت ، گروهی متشكل از كارشناسان بمنظور بررسی تاثیر حملات هوائی صورت گرفته تشكیل گردید كه پس از مشاهده و تجزیه و تحلیل فیلم های ضبط شده موجود در سامانه H.U.D هواپیماهای عمل كننده و نیز فیلم های ویدئویی هواپیماهای حمل كننده موشك های لیزری در گزارشی رسمی اعلام نمود كه بدلیل بروز شكاف ها و خسارات سنگین وارده به هر دو گنبد ، حداقل 25 سال طول می كشد كه این نیروگاه مجددا راه اندازی شود. ( این رای بر اساس نظر متخصصین هسته ای ارائه گردید ) .


ملاحظات :

گروه خدمه فنی شركت كننده در عملیات ، نتوانستند به پایگاه هوائی الشعیبة بازگردند چرا كه یك گروه از خدمه فنی گردان 81 شامل خلبانان و افسران فنی جایگزین آنها شده بودند.

سروران گرامی ، آنچه كه در بالا آورده شد ، جزئیات دقیق انجام این ماموریت حیاتی و مهم است و از اینكه نتوانستم  بنا به دلایل خاص ، نام خلبانان شركت كننده در این عملیات را ذكر نمایم عذر می خواهم. این ماموریت كار مردان شجاع و قهرمان نیروی هوائی كشورمان بود كه به عهد و سوگند خود وفا نمودند.... خداوند آن دسته از افراد باقی مانده را ، هر كجا كه هستند حفظ ، و آنهائی را در راه دفاع از عراق به شهادت رسیدند رحمت نماید و در بهشت خود جای دهد .

و من ا... التوفیق


نوشته : شاهین ( خلبان )  STAR CLOUD

این تصویری است كه توسط دوربین یكی از هواپیماهای مهاجم از نیروگاه اتمی بوشهر گرفته شده است .



ظاهرا این یكی از مهمترین و موفقیت آمیز ترین عملیاتهای نیروی هوائی عراق بوده تا آنجا تعدادی از خلبانان و افسران عراقی برای آن كامنت گذاشته اند كه با توجه به محتوی برخی از این كامنتها ، یكی را برایتان ترجمه می كنم .

بسم الله الرحمن الرحیم

كسی كه خود را مدیر تسلیحات نیروی هوائی نامیده گفته : انجام عملیات با تشكیل یك كار گروه عالی رتبه از مدیران و شعبه های ویژه و در نهایت اصول حفاظتی صورت گرفت . یكی از اعضای این كار گروه فرمانده تسلیحات نیروی هوائی مرحوم سرلشگر ... ( كه در آن زمان درجه سرتیپ 2 داشت ) بود كه از شعبه یكم و شعبه دوم درخواست سلاحی را نمود كه بتواند هدفی با قطر 2 متر بتون را درهم شكافد . شعبه یكم به ایشان پاسخ داد كه موشك فرانسوی  AS-30 L را می توان برای كسب نهایت دقت بكار برد اما قادر به نفوذ در بتون نیست و قبلا هم در ماموریت های مشابه مورد استفاده قرار نگرفته است .... اما شعبه دوم از سوی ستوانیكم .... پاسخ داد كه ما هیچ بمبی كه قادر به شكافتن چنین هدفی باشد را در اختیار نداریم ... و از اینجا بود كه شعبه دوم تلاش خود را برای آغاز و تماس خود را با شركت های مخصوص تولید كننده اینگونه تسلیحات برای تامین چنین مهماتی با قابلیت نفوذ در بتونی به قطر 2 متر  برقرار نمود. پس از مدتی كه چندان هم كوتاه نبود ، از طریق یكی از شركت های اسپانیائی به بمب های BR-1000 KG كه ویژه نفوذ در اهداف مسلح بود دست یافتیم . سپس در 12 تموز 1987 سفری به فرانسه صورت گرفت تا یكی از بمب های ساخت آن كشور نیز مورد آزمایش قرار گیرد اما هیچ قراردادی منعقد نگردید. بنابراین استفاده از همان بمب های اسپانیائی BR-1000 KG در دستور كار قرار گرفت كه از سوی ما MK-84 نامیده شد . به علت استفاده هواپیماهای Mirage از این نوع بمبها ، مانیز همان نام را برای آن انتخاب كردیم . علاوه بر آن موشك AS-30 L  و بمب های LGP-400 كه هر دو توسط لیزر هدایت می شدند  را بكار گرفتیم و به همین دلیل اهدف به صورت دقیق و مستقیم مورد اصابت قرار گرفتند.

سروان محمود حمید العانی ، خلبان جنگنده Mirage F.1EQ-5 به شماره 4573 و یكی از خلبانان شركت كننده در حمله به نیروگاه اتمی بوشهر ، جمعی اسكادران 79 پایگاه هوائی كوت



در مورد نحوه كشته شدن سروان محمود حمید العانی دو روایت مختلف وجود دارد : روایت اول توسط یك سایت انگلیسی زبان به این شرح بیان شده  : او در خرداد ماه سال 1367 پس از بمباران موفقیت آمیز جزیره خارك و در مسیر بازگشت در خارج از جزیره ، هواپیمایش توسط یك جنگنده  F-14 رهگیری و مورد اصابت قرار گرفت . هواپیمایش به درون خلیج فارس سقوط كرد و تا مدتها تصور می شد كه او موفق به خروج از هواپیما با چتر نجات شده و باسارت درآمده است . اما در پایان جنگ مشخص شد كه او كشته شده است .

اما روایت دوم توسط سایت موسوم به شهدای نیروی هوائی عراق نقل شده كه بسیار به واقعیت نزدیك می باشد :
سروان خلبان محمود حمید العانی
تاریخ شهادت : 19/07/1988 ( برابر با 28 آبانماه 1366 – روز دوم حمله به نیروگاه اتمی بوشهر)
نوع هواپیما : Mirage F1
گردان : 91
علت شهادت : پس از وارد كردن ضربه ای موفق به نیروگاه اتمی بوشهر ، هواپیمای این شهید هدف حمله یك فروند F-14 ایرانی قرار گرفته كه سبب سقوط هواپیمایش در آبهای خلیج ع ر ب ی می شود . او فارغ التحصیل دوره 35 دانشكده نیروی هوائی عراق بود .

توضیح مترجم : به نظر شخصی اینجانب ، روایت دوم از هر حیث به واقعیت نزدیكتر می باشد چرا كه تاریخ و هدف ماموریت ، نوع جنگنده و گردان خدمت سروان محمود حمید العانی به طور كامل با متن روایت حمله به نیروگاه مطابقت دارد . بنا بر این می توان نتیجه گرفت كه نیروی هوائی عراق در جریان این حمله یك فروند میراژ خود را از داده است و این مطلبی است كه در متن مقاله فوق به صورت بسیار مبهم به آن اشاره شده است . البته به نظر بنده با توجه به تعداد و دفعات حمله هواپیماهای عراقی ، از دست داده یك فروند هواپیما برای عراق خسارت بسیار ناچیزی است .



روایت حمله در منابع ایرانی

نیروهای ارتش عراق هم برای از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و پروژه‌های اتمی، بیش از ۴۰ بار به نیروگاه‌های بوشهر، نکا و جزیره سیری حمله هوایی کردند اما نتوانستند خسارت زیادی به بار آورند. این تلاش‌ها ادامه داشت تا اینکه بالاخره با اهدای هواپیماهای جنگنده سوپر اتاندارد فرانسوی و موشک‌های اگزو ست به عراق که از سوی برخی کشورهای اروپایی از جمله خود فرانسه صورت گرفت، عراقی‌ها توانستند در ماه‌های پایانی جنگ یکی از دو برج کروی نیروگاه بوشهر را مورد تهاجم قرار دهند.

در روز ۲۷ آبان ۱۳۶۶ بود که نیروگاه بوشهر مورد تهاجم هوایی واقع شد و ضمن صدمات شدید به نیروگاه ۲۰ نفر از پرسنل آن به شهادت رسیدند. حمله عراق به نیروگاه اتمی بوشهر خاطرات تلخی را برای افرادی که در آن برهه در اطراف نیروگاه بودند رقم زده است.


خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶

در ساعت 30 :10 نیروگاه اتمی بوشهر به وسیله هواپیماهای عراقی بمباران شد و خسارات بسیاری به آن وارد گردید. از ساعت 13 روز گذشته تا زمان این حمله، هواپیماهای عراقی بیش از 5 بار در آسمان  بوشهر و نیروگاه ظاهر شده بودند. در این حمله ـ برخلاف حمله پیشین ـ به منظور اجرای عملیات توأم با غافل گیری و دقت در بمباران هدف های مورد نظر، مسیر جدید جاده برازجان به سمت سواحل خلیج فارس انتخاب شده بود. عراق در روزهای 26/8/1366 و 28/8/1366 نیز به این نیروگاه حمله کرده بودند. در پی حمله عراق به نیروگاه اتمی بوشهر، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی شکایت کرد. مهندس رضا امراللهی معاون نخست وزیر و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد تلفات حملات عراق به این نیروگاه گفت:«11 نفر ایرانی شامل یک مهندس و تعدادی تکنیسین و کارگر شهید شده و تعدادی مجروح شدند. همچنین یک مهندس آلمانی از شرکت "تی . یو.بی،" در این  حملات کشته شده است.» وی نامه ای نیز به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته که در آن از عدم اقدام این آژانس در بازداشتن عراق از حمله به نیروگاه اتمی بوشهر، انتقاد کرده است.


متن تلكس شماره‌های KHS/16018 و KHS/16019 مورخ 17 نوامبر 1987 رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران خطاب به مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

17 نوامبر 1987
KHS/16018
عالی‌جناب
با احترام، اقدامات تجاوزگرانه ذیل را كه نقض مقررات این آژانس است به اطلاع جناب‌عالی می‌رسانم:
در ساعت 11:45 قبل از ظهر به وقت محلی مورخ 17 نوامبر 1987، نیروگاه اتمی بوشهر مورد حمله واقع شد. پیامدهای فوری این نقض به شرح زیر بوده است: 9 تن از كاركنان نیروگاه اتمی بوشهر و یك كارشناس خارجی كشته و چندین تن مجروح شدند و خسارات شدیدی به تأسیسات نیروگاه اتمی بوشهر كه دارای مواد اتمی حفاظت شده است وارد گردید.
به دنبال مكاتبه قبلی (نامه محرمانه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به شماره 1532 مورخ 17 فوریه 1987) در خصوص وجود مواد اتمی در نیروگاه بوشهر كه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، درخواست می‌گردد كه ناظران حفاظت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فوراً هیئتی را اعزام نمایند تا از مواد اتمی مذكور تحقیق به عمل آورند و به درخواست سازمان انژی اتمی ایران جهت اتخاذ اقدامات مناسب طبق مقررات حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ گویند.


طبقه بندی: دفاع مقدس-عملیات ها -خاطرات، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ