تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - RF-4 های نیروی هوایی آمریکا
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 16 دی 1394

RF-4 هواپیمای غیر مسلح شناسایی است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده بکار گرفته می شد.این جنگنده برپایه ی F-4C طراحی و ساخته شده است که حامل سنسور های SLAR یا به عبارت دیگر رادار دید از پهلو مجهز بود که البته این مدلها با نام های RF-4C برای نیروی هوایی آمریکا و RF-4B برای تفنگداران دریایی مطرح بود.

57820258725529165795.jpg

در فوریه ی 1963 سپاه تفنگداران 9 فروند ازین هواپیماها را به خدمت گرفت که نهایتا تعدادشان به حدود 46 فروند RF-4B پیش بینی شده رسید.این هواپیما بسیار به RF-4C شباهت داشت.البته دماغه ی هواپیما برای امور شناسایی کمی دراز تر شده بود.در این دماغه چندین جایگاه وجود داشت که دوربین های متفاوتی در آن تعبیه شده بودند.بر خلاف RF-4C دوربین ها حالت چرخشی داشتند که می توانستند از زوایای مختلف و حالتهای پروازی گوناگون از هدف عکس بگیرند.
 

58411968334932319742.jpg

جایگاه اول :دوربین KS-87 به صورت مایل یاعمودی
جایگاه دوم:دوربین ارتفاع پایین KA-87
جایگاه سوم:دوربین ارتفاع بالای پانورامای KA-55A و یا دوربین بزرگتر KS-91 یادوربین پانورامای KS-127A


69371219303291077293.jpg

فیلم ها نیز در پرواز گرفته می شد بدین صورت که کاست ها در ارتفاع پایین بیرون می آمدند تا گرفتن عکسها و فیلم ها در سرعت بالا تسریع بخشند.RF-4B همچنین به غلاف AN/APQ-102 SLAR مجهز بود که آنتن هایش در قسمت های پایین هواپیما وجود داشت.سیستم شناسایی مادون قرمز AN/AAD-4 نیز پشت سر سیستم AN/APQ-102 نصب شده بود.
RF-4B های تفنگداران دریایی در سال1990 بازنشست شدند.البته عواقب این اشتباه فاحش پس از جنگ خلیج فارس متوجه نیروهای نظامی آمریکا در عراق شد چرا که آمریکا در موقع نامناسبی این هواپیماها را بازنشست کرد.

RF-4C های نیروی هوایی آمریکا هواپیماهایی غیر مسلح و با دماغه کشیده تر بودند که سه جایگاه دوربین در آن تعبیه شده بود.

14451047215196277649.jpg
در ارتفاع کم:

دوربین مورب چپ یا راست KS-87
دوربین عمودی مورب چپ یا راست KS-87
دوربین KS-72 در جایگاه مورب 30 درجه می تواند جایگزین KS-87 شود
دوربین ارتفاع پایین KA-56
دوربین عمودی KA-1

در ارتفاع بالا:

یک دوربین KA-55A
یک دوربین KA-91
دو دوربین عمودی KS-87
دوربین نقشه برداری KC-1
دوربین نقشه برداری T-11

RF-4C همچنین به دوربین HIAC-1 LOROP مجهز است.

اولین فروند از هواپیماهای RF-4C در سال 1964 تولید و آخرین فروند نیز در سال 1973 تحویل داده شد.516 فروند ازین هواپیماها تولید شد.در سال 1988 نیروی هوایی تصمیم به جایگزینی این هواپیماها با RF-16 گرفت که توانایی حمل پادهای ATARS و سنسوری های فوق العاده ی آن را داشت که شامل سیستم های الکترو اپتیکی بود که از طریق دیتالینک اطلاعات را به ایستگاههای زمینی مخابره می کردند.RF-4C در جنگ خلیج فارس حضور داشت و در سال 1994 آخرین فروند آن نیز بازنشست شد.

29049413815696409343.jpg
در بعد از ظهر 27 ژانویه 1991 که 10 روز از زمان جنگ خلیج فارس می گذشت چندین فروند RF-4 به کویت فراخوانده شدند.ماموریت آنها شناسایی تلمبه خانه های نفت عراقی بود که نفت عراق را در خلیج فارس و با دستور صدام حسین می ریختند.با در اختیار داشتن سنسورهای پیشرفته و دوربین های وضوح بالا,2 فروند فانتوم از پایگاه شیخ عیسی در بحرین بدون اسکورت برخاستند.فانتوم ها فقط با اتکا به سرعت و مهارت خلبانهایشان در ماموریتی خطرناک شرکت می کردند.محوطه ی ماموریت 40 کیلومتر بود و پدافند سنگینی نیز داشت.با توجه به دود ناشی از سوختن چاههای نفتی خلبان دریافت که پرواز در ارتفاع بالا کارساز نیست و برای دستیابی به عکسهای با کیفیت می بایست موازی با خط ساحل و زیر دودها پرواز می کردند.

وقتی که RF-4 ها به سمت هدف نزدیک می شدند توسط اتشبارها و پدافند موشکی دشمن شناسایی و به سمت آن ها شلیک می شد.دید کم باعث می شد که فانتوم ها یک پرواز عبوری دیگر به سمت منطقه ماموریت انجام دهند تا از تراکم ضدهوایی ها آگاه شوند.عکسهای با کیفیت گرفته شدند و همان شب به فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا فرستاده شد.روز بعد با استفاده از همین عکسها,بمب افکن های آمریکایی چندین تلمبه خانه ی نفت عراق را بمباران کردند و از پمپاژ نفت به خلیج فارس جلوگیری شد.دسته ی High Rollers از اسکادران 192 شناسایی رکورد حضور در 4 جنگ را از آن خود کرد و از گارد ملی آمریکا به خاطر عملی بشر دوستانه تقدیر به عمل آمد.




طبقه بندی: هوانوردی نظامی، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ