تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - بالهای جنگنده های عراقی بر فراز پالایشگاه تهران
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان



بالهای جنگنده های عراقی بر فراز پالایشگاه تهران

همزمان با افزایش حملات هوائی ایران به پالایشگاه های نفت عراق در ابتدای جنگ ، و بویژه آنكه پالایشگاه تهران به دلیل بعد مسافت تنها یك نوبت مورد حمله هوائی عراق قرار گرفته بود , لذا با توجه به افزایش توان هوائی كشورمان در این مرحله از جنگ موفق شده بود تا مهمترین پالایشگاه های در حال فعالیت در دورترین نقاط ایران را نیز مورد هجوم قرار دهد كه از آن جمله می توان حمله به پالایشگاه كرمانشاه (در تاریخ 24 آبان 1366) و حمله مجدد در تاریخ 15 اسفند 1366 و حمله به پالایشگاه تبریز ( 18 دی  1366 و حمله مجدد در 14 فروردین 1367 (و نیز حمله به پالایشگاه شیراز در جنوب ایران ( در 7 آذر 1366 ) و حمله به پالایشگاه نفت در جزیره شعیب در عمق خلیج (فارس) و نیز حمله به پالایشگاه ها و مخازن ذخیره گاز در جنوب بندر بوشهر و در آبهای ایران ( در 21 اسفند 1366 و دو حمله دیگر در 26 اسفند و 15 فروردین سال1367  اشاره نمود كه منجر به ناتوانی دشمن در تولید مشتقات نفتی برای ادامه حیات ماشین جنگی اش گردید .


در پاسخ به عملیات نیروی هوائی مان كه در بالا اشاره شد و نیز برای بر طرف كردن كاستی های بوجود آمده در فرآورده های نفتی ناشی از عملیات فوق ، ایرانی ها اقدام به گسترش و توسعه پالایشگاه تهران برای نصب تجهیزات اضافه به ویژه برای تجهیزات تقطیر با هدف افزایش تولید فرآورده های پالایشگاه نمودند كه این برای ما كاملا معلوم بود .

در نتیجه پالایشگاه تهران دارای دو قلب شده بود ، دو برج تقطیر قدیم و جدید . و برای دفاع از این پالایشگاه از شبكه پدافندی نیرومندی استفاده شده بود كه هواپیماهای رهگیر فانتوم F-4 و F-14 مستقر در پایگاه های هوائی شاهرخی و مهرآباد شهر تهران را هم پوشش می داد .


تصویر جنگنده های رهگیر اف 14 و اف 4 مستقر در پایگاه های هوائی شاهرخی و مهرآباد


این بار ( برخلاف معمول ) و برای تامین امنیت عملیات و نیز حداكثر بهره مندی از اصل غافلگیری و گمراه كردن دشمن ، كه در هنگام عبور از مرزهای بین المللی ستون فقرات نیروی هوائی را تشكیل می داد و با توجه به حجم بالای فعالیت نیروی هوائی كشورمان در منطقه شمالی در آن دوره كه سبب استقرار حجم بالای رادارها و یگان های دیده بانی دشمن در آن منطقه شده بود ، قرار شد تا جنگنده های Mirage F-1 به جای پایگاه هوائی ابی عبیده ( الكوت ) كه نزدیك مرزها بود از پایگاه هوائی قیاره كه در فاصله دورتری از مرزها واقع شده بود استفاده نمایند و با انجام تمرینات مكرر ، انجام حمله به پالایشگاه تهران را شبیه سازی كنند و این نخستین گام در غافلگیری دشمن بود .

اما نقطه هدف در این ماموریت ، مكان ساده ای نبود. مخصوصا آن كه طول مسیر رفت و برگشت بالغ بر 1900 كیلومتر بود و می بایست این مسیر در ارتفاع پائین طی می شد و یك مرحله سوختگیری هوائی هم در عمق 150 كیلومتری خاك دشمن و در فاصله نه چندان دوری از پایگاه هوائی دشمن ( شاهرخی ) می بایست صورت می گرفت كه در این پایگاه جنگنده های فانتوم F-4 با خلبانان آماده به عملیات مستقر بودند. اما با توجه به نقش اساسی پالایشگاه تهران در تامین سوخت ماشین جنگی ایران و تامین خوراك برای سایر صنایع حیاتی آن كشور ، تصمیم قطعی گرفته شد تا این عملیات با شركت چهار جنگنده Mirage F-1 صورت گیرد . چهار هواپیمای دیگر هم برای انجام ماموریت سوخترسانی تخصیص داده شدند.

ما فكر می كردیم كه ایرانی ها انتظار دارند تا هر حمله ای كه بخواهد در عمق خاك آن كشور ( شامل پالایشگاه تهران ) صورت پذیرد ، می بایست از پایگاه هوائی ابی عبیده ( الكوت ) انجام شود ! چرا كه جنگنده های Mirage F-1 در آن پایگاه مستقر هستند . بنابراین آنها می توانند این هواپیماها را از طریق دیدگاه های مستقر در مرزهای مشترك رصد نمایند.

از این رو در نظر گرفتن پایگاه هوائی قیاره برای انجام عملیات انتخابی درست بود و از طرفی دیگر مسیر ماموریت از فراز رشته كوههای مرزی دو كشور می گذشت كه دارای دره های زیادی بود كه می توانست مسیر امنی را برای هواپیماهای جنگنده و جلوگیری از دیده شدن آنها توسط رادارهای دشمن تامین نماید. اما اكنون مشكل چیز دیگری بود . چگونگی انجام سوخترسانی هوائی در مناطق كوهستانی ...


پس از بررسی نقشه و توپوگرافی زمین در مسیر انجام ماموریت متوجه وجود یك دره بسیار پهن در میان رشته كوههای مرزی عراق و ایران شدیم كه در آنجا می شد خارج از دید رادارهای دشمن مخفی شد و پس از خروج از آن منطقه عملیات سوختگیری هوائی را انجام داد .

هواپیماها به 4 بمب چتری 400 كیلوگرمی كه برای پرتاب از ارتفاعات پائین مناسب می باشد + مخازن سوخت خارجی مجهز شدند. دو فروند هواپیمای احتیاطی هم بعنوان ذخیره تخصیص و به همراه دسته پروازی به هوا برخاستند.  

خلبانان شركت كننده شامل :
سرگرد خلبان ( بدلایل امنیتی نام او ذكر نمی شود )
سروان خلبان ( بدلایل امنیتی نام او ذكر نمی شود )
سروان خلبان ( بدلایل امنیتی نام او ذكر نمی شود )
سروان خلبان ( بدلایل امنیتی نام او ذكر نمی شود )
  


انجام عملیات :
ده فروند جنگنده از پایگاه هوائی الصدام به همراه دو جنگنده احتیاط در ساعت 10:00 صبح روز 27 فوریه سال 1988 به سمت هدف ( پالایشگاه تهران ) و در ارتفاع كم به هوا برخاستند.

قله های كوههای سفید برافراشته شده همچون نگهبانی از هواپیماها در مقابل رادارهای دشمن محافظت می نمود . سپس دریاچه دوكان با امواج آبی (!!) در سمت راست هواپیماها نمایان شد . اكنون كوههای مرزی ایران نمایان گردید و پس از آن دره بسیار پهنی بین كوهها پدیدار شد و در اینجا بود كه دسته پروازی با موفقیت عملیات سوختگیری را انجام داد.

به این ترتیب چهار شاهین عراقی به پرواز جسورانه خود به سمت پالایشگاه تهران كه به خوبی از آن دفاع می شد ادامه دادند و تمام قلبهادر دفتر فرماندهی نیز به سمت آنها متوجه بود . تنها چیزی كه در آن روز مورد نیاز بود ... انجام یك حمله هوائی موفق بود !  

پالایشگاه در نزدیكی فرودگاه بین المللی تهران و در فاصله هوائی حدود 950 كیلومتری پایگاه هوائی قیاره واقع شده بود. هنگامیكه كه دسته پروازی به تهران نزدیك شد ، شهر بزرگی را مشاهده نمود كه دود كارخانجات اطراف آن را فرا گرفته بود و با رسیدن به هدف متوجه شدند كه تاسیسات پالایشگاه به مراتب از آنچه كه فكر می كردند بزرگتر است . پس از مكان یابی دقیق هدف ، دسته پروازی به دو گروه ضربت العوازل والمكررات تقسیم شد و در یك چشم بر هم زدن بر روی قرار گرفتند .

یك نقشه عراقی كه در آن جزئیات و مسیر پرواز و نیز نقطه سوختگیری هوائی مربوط به حمله به پالایشگاه تهران با دقت قید شده است


بدلیل رعایت كامل اصل غافلگیری ، مقاومت چندانی از سوی پدافند هوائی پالایشگاه مشاهده نگردید و به همین دلیل خلبانان اهداف را مستقیما مورد اصابت قرار دادند و در همان حال گروه خدمه توپهای ضد هوایی را مشاهده می كردند كه به سمت توپهایشان می دویدند . اما اكنون هواپیماهایمان از هدف دور شده بودند . دشمن تصور می كرد كه هواپیماها به سمت جنوب و پایگاه ابی عبیده در حال حركت هستند اما درست برعكس ، هواپیماها به سمت شمال جهت گرفتند و در این حالت خلبانان پالایشگاه را مشاهده كردند كه در آتش فرو رفته است . در مسیر بازگشت به جهت صرفه جوئی در سوخت ، هواپیماهای ما ارتفاع گرفتند و پس از عبور از مرز ابتدا با هواپیماهای شكاری كه ماموریت تامین مرزها را بر عهده داشتند مواجه و سپس با 5 هواپیمای میراژ سوخترسان ملاقات كردند و پس از دریافت سوخت بر فراز خاك عراق ، به سلامت در پایگاه بر زمین نشستند.

نیروی هوائی عراق افتخار آن را داشت تا با انجام چنین ماموریت های مهم و حساسی نهایت لیاقت و شایستگی افسران و فرماندهان و مخصوصا خلبانان قهرمان خود را نشان دهد . نیروی هوائی همچون غنچه هایی بود كه هر روز یكی پس از دیگری و به همراه بقیه گلها می شكفت و بدین ترتیب نسیم آن پیروزی بزرگ برای عراق وزیدن گرفت .


تصویر هوائی گرفته شده توسط هواپیماهای عراقی پس از حمله و انهدام بخشی از پالایشگاه تهران



توضیحات اضافه در مورد جزئیات حمله به پالایشگاه تهران :

شاید اگر تعدادی از اسرای و منجمله خلبانان ما در این باره صحبتی نمی كردند ، اصلا این گزارش نوشته نمی شد . اما از بخت خوب توانستیم از زیان یكی از خلبانان اسیر وصف كامل حمله به پالایشگاه تهران را بشنویم . او كه سرهنگ خلبان ... نام دارد و از اسارت بازگشته چنین می گوید :

ما در محوطه اردوگاه و در پشت سیم خاردارهای خشن بودیم كه صدای غرش قوی هواپیماهای جنگنده را كه در حال پرواز با سرعت زیاد و در ارتفاع كم بودند شنیدیم . ما توانستیم آنها را ببینیم و تشخیص دهیم كه تعدادشان 4 فروند و همگی از نوع میراژ عراقی هستند. آنها را با چشم دنبال كردیم و دیدیم كه پس از رسیدن بر فراز پالایشگاه همچون شاهین به آنجا حمله كرده و پالایشگاه را به جهنمی از آتش مبدل ساختند. سینه مان از دیدن این جهنم و اینكه چگونه خلبانان شاهین عراقی توانستند در جلوی چشمان اسرای عراقی به تهران برسند خنك شد و نتوانستیم جلوی خودمان را بگیریم و ابراز شادی و خوشحالی كردیم . فرماندهان اردوگاه بر سرمان فریاد كشیدند و ما را مجبور به ترك حیاط اردوگاه و بازگشت به زندان هایمان كردند . صدای شلیك ضدهوائی ها با آژیر حمله هوائی و دود غلیظ متساعد شده از پالایشگاه درهم آمیخته بود . در این مدت كه برایمان چند دقیقه بیشتر نبود زندانبانان ایرانی با شلاق از ما انتقام می گرفتند و هیچ رحم و مروتی هم نمی شناختند چون می دانستند كه هیچ قدرتی برای دفاع برایمان باقی نمانده است . این بهائی بود كه ما برای این حمله هوائی به پالایشگاه تهران پرداختیم .
















طبقه بندی: دفاع مقدس-عملیات ها -خاطرات، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ