تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - بیان حملات نیروی هوائی عراق در جنگ از سوی نظامیان عراقی (قسمت پنجم)
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان



حمله به كشتی های پهلو گرفته در جزیره فارسی
بسم الله الرحمن الرحیم
قاتلوهم یعذبهم الله بایدیكم ویخزهم وینصركم علیهم ویشف
صدور قوم مؤمنین
صدق الله العظیم


استعداد نیروی مهاجم : چهار فروند جنگنده Mirage F1EQ4

تاریخ انجام ماموریت : 29/8/1987 ( برابر با 7 شهریور سال 1366 )
ساعت : 1400

محموله هر هواپیما : چهار بمب پرقدرت 500 كیلوگرمی + دو مخزن سوخت خارجی 1100 لیتری + سامانه اغتشاش چف/فلیر موسوم به ریمورا+ سامانه پادكار الكترونیكی موسوم به سیكامور

یك فروند جنگنده Mirage F1 نیز به عنوان هواپیمای احتیاط و با همان محموله جنگی اما بدون نصب سامانه اخلال ریمورا و سامانه سیكامور(بدلیل محدودیت سامانه های مذكور در آن زمان) در نظر گرفته شد . بمنظور رعایت اصل پنهانكاری ، هواپیماها از فرودگاه ارطاوی به هوا برخاستند.

اجرای عملیات :
ماموریت چهار خلبان شركت كننده در عملیات ، وارد كردن ضربه به كشتی های لنگر انداخته در جزیره فارسی بود كه در زمان اجرای ماموریت توسط هواپیماهایمان در خلیج ع ر ب ی تهدیدی به شمار می رفتند. در هنگام روشن كردن موتورها ، هواپیمای شماره 4 دچار اشكال شد كه بناچار با هواپیمای احتیاط جایگزین گردید . سپس طبق نقشه از پیش تعیین شده هواپیماها از باند برخاسته و برفراز خلیج ع ر ب ی در ارتفاع زیر 50 متر به سمت هدف حركت كردند .


در فاصله 8 كیلومتری هدف هواپیماها به نقطه PUP رسیده و سپس تا ارتفاع 1500 متری اوج گرفتند و از آنجا به سمت هدف شیرجه رفته و بمب های خود را بر روی اهداف رها ساختند . سپس با كاهش ارتفاع به 800 متر اقدام به خروج از منطقه هدف نمودند ولی در همین لحظه هواپیمای شماره 4 مورد اصابت یك موشك حرارتی دوش پرتاب ( سام 7 – استرلا) قرار گرفت . ( این همان هواپیمای جایگزین بود كه فاقد تجهیزات اخلال الكترونیكی و چف/فلیر بود) . در اثر اصابت موشك موتور دچار آتش سوزی شد و در نهایت از كار افتاد . خلبان شجاع تلاش كرد كه هواپیما را به دورترین نقطه از جزیره هدایت كند تا اسیر نشود . او در انجام این كار موفق بود اما چون ارتفاعش كمتر از 100 بود می بایست هواپیما را ترك می كرد. پس از آنكه فرمانده دسته او را صدا زد و فرمان خروج را داد ، اقدام به خروج از هواپیما نمود و درست هنگامیكه پاهایش به سطح آب برخورد كرد خود را از چتر نجات خلاصی داد و پس از افتادن در آب جلیقه نجات خود را فعال ساخت و شروع به بالا رفتن از قایق نجات نمود. خلبان بدلیل وارد شدن ضربه قدری در داخل قایق استراحت نمود و پس از حدود نیم ساعت به حال طبیعی بازگشت و توانست دود ناشی از آتش سوزی را كه از جزیره فارسی به هوا بر می خاست مشاهده نماید...  

خلبان تمام نیروی خود را جمع كرد تا با حركت دستهایش قایق را هر چه بیشتر از جزیره دور سازد در حالیكه امواج خلیج ع ر ب ی با ارتفاع حدودا 3 متر او را بالا و پائین می برد و آب شور نیز بدن را زخمی می نمود.

خلبان عراقی دو شب و سه روز را به همین شكل سپری نمود و در اطرافش كوسه ها و مارها و سایر موجودات دریائی پرسه می زدند ضمن آنكه شب هنگام هوا به شدت سرد می شد ....

چند بار شناورهای ایرانی به او نزدیك شدند اما او را نمی دیدند. هواپیماهای گشتی عراقی و بالگرد آمریكائی هم او را ندیدند هرچند او با استفاده از منور سعی كرد تا بالگرد آمریكائی را به سمت خود هدایت كند...


شاهین شجاع به طور مداوم به نماز و دعاء می پرداخت و از خدا می خواست تا گشایشی در كارش ایجاد نماید اما از آنجائیكه اراده خداوند بر همه چیز برتری داشت در بعداز ظهر روز سوم او توانست سایه شناور بزرگی را از فاصله ای نه چندان دور مشاهده نماید و با استفاده از بازتاب نور آینه همراه با خود توجه او را جلب نماید. پس از مدت كوتاهی یك ناو بزرگ را مشاهده نمود كه به سمت او تغییر مسیر داده و با رسیدن به خلبان با ارسال یك بالگرد سعی در نجات خلبان نمود كه بالگرد نتوانست خلبان را بالا بكشد و مجددا به ناو بازگشت . این بار یك قایق نجات اعزام شد و موفق شدند تا خلبان را از قایق بادی خود كه وضعیت خوبی هم نداشت بالا بكشند . سپس خلبان را به داخل ناو منتقل كردند و در اینجا فرمانده ناو و تعدادی از افسران به استقبال خلبان آمدند و به او خوشامد گفتند و بلافاصله او را برای انجام مراقبت های پزشكی به درمانگاه ناو فرستادند . در اینجا بود كه او فهمید كه آن شبح بزرگ چیزی به جز یك ناو هلیكوپتر بر آمریكائی به نام  LPh-7 GWADALKANAL نبوده است .

درمان های لازم برای بهبود آفتاب سوختگی و زخم های ایجاد شده ناشی از آب شور دریا بر خلبان انجام شد و او شامش را با سایر بیماران بستری در درمانگاه ناو هلی كوپتر بر صرف كرد . فردا ظهر هم نهارش را با ناخدا و افسران ستاد ناو صرف نمود.

فرمانده ناو به او گفت كه اگر می خواهد می تواند به آمریكا برود اما خلبان عراقی درخواست او را رد كرد و در مقابل از او خواست تا كمك كند كه به عراق بازگردد. فرمانده ناو امریكائی با هلال احمر بحرین تماس گرفت تا خلبان را به آنها تسلیم كند اما دولت بحرین این درخواست را رد كرد. سپس فرمانده نام با دولت سعودی تماس گرفت و توانست موافقت آنها را جلب نماید . سپس با یك بالگرد از نوع CH-46 اقدام به انتقال خلبان عراقی به پایگاه هوائی ظهران در عربستان نمود . خلبان (احمد) در ابتدای ورود توسط فرمانده و افسران ستاد پایگاه هوائی ظهران عربستان مورد استقبال قرار گرفت و سعودی ها به او گفتند كه مقامات كشورشان ورود او را به مقامات عراقی اطلاع داده اند. دولت عراق هم بالافاصله یك هواپیمای جت استار را به همراه دو افسر عالیرتبه نیروی هوائی عراق برای بازگرداندن خلبان به پایگاه هوائی ظهران عربستان اعزام نمود. تمام افسران شام را در پایگاه هوائی ظهران عربستان صرف كرده و سپس با جت استار به بغداد بازگشتند . در بغداد مراسم جشنی برای این خلبان شجاع بر پا گردید . فرمانده نیروی هوائی هم دستور داد كه او تجربیاتش را برای آموزش خلبانان در اختیار آنها قرار دهد ، چرا كه این دومین باری بود كه او در خاك دشمن فرود می آمد.

این داستان یكی از قهرمانان تیز چنگ نیروی هوائی عراق بود. جنگنده ساقط شده هم از نوع Mirage F1EQ4 به شماره 4507 بوده است .


افسر فرمانده ناو هجومی آبی/خاكی (USS GUADALCANAL (LPH 7 را در حالیكه قاب عكسی از كشتی خود را به خلبان عراقی كه در جریان نبرد با نیروهای ایرانی هواپیمایش سرنگون شده و توسط كشتی او نجات یافت مشاهده می كنید . خلبان عراقی قبل از دیده شدن توسط دیده بان كشتی آمریكائی ، دو روز را در دریا سپری نموده بود .
  

قایق موتوری اعزامی از ناو هجومی آبی/خاكی (USS GUADALCANAL (LPH 7 خلبان جنگنده سرنگون شده عراقی در نبرد با نیروهای ایرانی را از آب بالا كشید . خلبان دو روز را در آب های خلیج فارس سپری نمود اما توسط دیده بان كشتی امریكائی رصد شد و نجات یافت .



روایتی دیگر از ماجرای حمله میراژها به جزیره فارسی

حمله به جزیره فارسی – روزی كه نیروی دریائی آمریكا خلبان عراقی را نجات داد

تاریخ 29/08/1987 ساعت : 1400
نیروی حمله : چهار فروند جنگنده Mirages F.1EQ + یك فروند جنگنده احتیاط

محموله : هر هواپیما 4 بمب 400 كیلوگرمی + دو مخزن سوخت خارجی 1100 لیتری + غلاف های استاندارد پادكار الكترونیكی و اغتشاشگرهای چف/فلیر ، به جز هواپیمای احتیاط كه فاقد هیچكدام از  تجهیزات پادكار الكترونیكی و اغتشاشگرهای چف/فلیر نبوده است .

هدف ، ضربه زدن به كشتی های لنگر انداخته در جزیره فارسی بود كه برای هواپیماهای مهاجم ما كه كشتی های نفتكش یا اسكله های نفتی را مورد حمله قرار می دادند ، ایجاد خطر می نمودند .

در آغاز ماموریت ، هواپیمای شماره 4 بدلیل وجود نقص در موتور از شركت در حمله كنار گذاشته شد و به پایگاه بازگشت و در نتیجه هواپیمای ذخیره برای جایگزینی و انجام ماموریت فرا خوانده شد.

هواپیماها در ارتفاع كمتر از 200 پا از سطح آب پرواز می كردند اما در فاصله كمتر از 5 ناتیكال مایلی هدف ارتفاع خود را به 5000 پا افزایش داده و با مورد اصابت قرار دادن كشتی ها ، با اهداف خود درگیر شدند ... اما در مسیر بازگشت هواپیمای شماره 4 ( همان هواپیمای بدون سامانه های اخلال و اغتشاش) توسط یك موشك دوش پرتاب مورد اصابت قرار گرفت و موتور آن منفجر شد ... بنابراین خلبان اقدام به خروج از هواپیما نمود . شماره هواپیما 4507 بود.

بقیه هواپیماهای عمل كننده سالم به پایگاه بازگشتند.... خلبان سه روز و دو شب را با كمك جلیقه نجات در آب گذراند تا اینكه سرانجام توسط یك كشتی هجومی آبی/خاكی كلاس Iwo Jima به نام  LPH-7 Guadalcanal  نجات یافت .

خلبان بعدها توسط یك بالگرد CH-46 نیروی دریائی به فرودگاه ظهران در عربستان منتقل شد . جائی كه یك هواپیمای نظامی حمل و نقل منتظر او بود .

این دومین مرتبه ای بود كه این خلبان برفراز مرزهای ایران اقدام به خروج از هواپیمایش می نمود.


پرتره ای از حمله میراژهای عراقی به كشتی های نفتكش ( جزیره فارسی ؟)



طبقه بندی: دفاع مقدس-عملیات ها -خاطرات، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ