تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - میراژهای ایران و پروژه حبیبی به روایت Air Force Monthly(ترجمه)
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان


 

فروند از میراژ های اف 1 نیروی هوایی عراق در زمانی که نخستین جنگ خلیج فارس به اوج خود رسیده بود به ایران متواری شدند [ پس از این فرار ] و در 17 سال قبل فرماندهان نیروی هوایی ایران این جنگنده ها را در خط نخست [ عملیاتی ] به خدمت گرفتند . روایتی به قلم بابک تقوایی از داستان دنباله دار میراژ اف 1 در دستان ایرانی ها .

 

[ در حالی که جنگ خلیج فارس به اوج خود رسیده بود ] افسران ستاد و پرسنل  پایگاه هوایی صدام حسین بخشنامه فوریتی را از [ فرماندهی ] نیروی هوایی عراق دریافت کردند [ برابر با مفاد این بخشنامه ] آن ها می بایست در ابتدای صبح روز 26 ام ژانویه بسرعت شیفت کاری خود را شروع کنند [ همچنین ] پرسنل زمینی و خلبانان این پایگاه فراخوانده شدند تا موظف شوند که جنگنده های عملیاتی خود را بسرعت برای اجرای عملیاتی محرمانه آماده و مهیا کنند

 

در آن مقطع زمانی تعداد 76 فروند جنگنده میراژ اف 1 در گونه های ایی کیو و بی کیو در سرویس دهی نیروی هوایی [ جمهوری عربی ] عراق قرار داشت که بیشتر از نیمی از این ناوگان در اختیار پایگاه اصلی و مرکزی خود [ پایگاه هوایی صدام حسین ] بود . در کل تعداد 25 فروند از این جنگنده ها برای نقل مکان [ از عراق ] به سوی ایران انتخاب شدند که پیش بینی می شد پناهگاه امنی در عملیات طوفان صحرا باشد

 

میراژ ها به همراه تقریبا" 120 فروند از [ انواع ] هواگرد های [ بال ثابت ] دیگر موجود در نیروی هوایی عراق به همراه خلبانانشان به سوی ایران متواری شدند .

 

دوسال بعد ، همه این هواگردها توسط دولت ایران به عنوان بخش نسبتا" کوچکی از مطالبه ایران از بغداد به منظور جبران اثرات خسارات وارده [ غرامت جنگی ] عراق در جنگ با ایران که از سال 1980 تا 1988 در جریان بود ضبط و مصادره شدند .

 

در ماه می سال 1993 یک درخواست از طرف یکی از خلبانان پایگاه هوایی تاکتیکی سوم [ در همدان ] مبنی بر فعالسازی مجدد میراژ های ذخیره شده در پایگاه به سرفرماندهی نیروی هوایی ایران ارائه [ فرستاده ] شد دو ماه بعد [ امیر ] سرتیپ منصور ستاری [ سر فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران ] درخواست [ دستور ] فعالسای مجدد میراژ های فراری عراقی با کمک تکنسین های جنگنده اف 4 فانتوم 2 مستقر در پایگاه سوم تاکتیکی [ همدان ] همراه با [ نمایندگی ] واحد جهاد خودکفایی [ در پایگاه سوم ] که شاخه از نیروی هوایی با مسئولیت انجام تحقیقات صنعتی است ، را به امضا رساند

 

[ بدین ترتیب ] اولین میراژ اف 1 ایی کیو با شماره سریال 4651 [ پیشین نیروی هوایی عراق ] و ملبس به رنگ استتار سیاه و خاکستری در تاریخ 16 ام اکتبر سال 1993 به خلبانی سرهنگ بهروز نقدی بیک [ در ایران ] به پرواز در آمد .

 

thumb_pre_1417770782__2~12.jpg

 

قسمت دوم :

 

***

 

میراژ اف 1 ایی کیو 5 [نامبرده در قسمت قبلی]، شماره سریال 6212-3 را از نیروی هوایی ایران دریافت کرده و نام خلبان [ایرانی] هم در پایین کاکپیت آن درج شد [پس از آماده سازی مجدد] خلبان به منظور انجام نخستین پرواز تاکسی باند سریعی با آن داشت .

 

در آگوست 1995 یک جفت [2 فروند] از میراژ های اف 1 بی کیو 3 نیز بازگردانده شده و برای آموزش دو تن از خلبانان [ایرانی] به نام های سرهنگ الهی و کاپیتان آ مورد بهربردادی قرار گرفتند .

 

در 24 ام آپریل سال 1997 چهار فروند [دیگر] از میراژهای اف1 به شماره سریال های 6212-3 ، 6215-3 ، 6403-3 و 6407-3 به پایگاه 9 ام تاکتیکی مستقر در بندر عباس به منظور حضور و مشارکت در تمرین [رزمایش] طریق القدس (راهی به اورشلیم) فرستاده شدند [در حالی] که این مکان تحت فرماندهی سید علی خامنه ای ، رهبر ایران قرار داشت . در آن زمان تیم جهاد خودکفایی میراژ اف 1 ها را برای شلیک موشک ای آی ام 9 جی سایدوایندر با نصب و الحاق [بکارگیری] لانچر [همین موشک] موجود در جنگنده اف 14 موسوم به ال ای 7 ای در بالک های نوک بال جنگنده سازگار و بهینه سازی کرده بودند ، [این ایده] در طی پروژه ابرار (سرزمین ها) در همدان انجام شده بود [گفتنی است] طی همین پروژه [توسط همان تیم] دو مخزن سوخت خارجی [میانی] متعلق به جنگنده اف 5 ایی / اف برای نصب در زیر بال های میراژ به منظور حمل سوخت خارجی و به عنوان مخازن سوخت رهاشدنی ، از تایگر ها [هر یک به ظرفیت] 275 گالن آمریکایی (برابر با 1041 لیتر) [در نظر گرفته شده و] ، مهیا شد .

 

مابین سال های 1997 تا 1999 بیشتر از 6 فروند از میراژ اف 1 ها برای تجهیز یک اسکادران در پایگاه 14 ام مشهد بازگردانده شده و در اسکادران تاکتیکی 142 بکار گرفته شدند . این واحد زمانی فعال شده بود که مرزهای شرقی ایران مورد تهدید تروریستی طالبان و حمل و نقل قاچاقچیان قرار گرفه بود .

 

در 5 ام جولای سال 2001 میراژ اف 1 ایی کیو 5 به شماره سریال 6217-3 (پیشین 4571 نیروی هوایی عراق) دراطراف مشهد ساقط شده و خلبان آن سرهنگ ناصر حبیبی زوهام کشته شد [به شهادت رشید] . در این زمان 10 فروند میراژ در مشهد وجود داشت اما فقط [میراژ] 6217-3 توانایی انجام کامل ماموریت های محموله را دارا بود [در شرایط عملیاتی کامل قرار داشت] . جت های دیگر [عمدتا"] استعداد انجام نیمی از ماموریت های محوله را دارا بودند و یا بطور کامل غیر عملیاتی شده بودند . [بررسی] این سانحه وجود نقصی در سیستم هیدورلیک [جنگنده ها] را به اثبات رساند . پس این وقوع سانحه تمامی فعالیت های پروازی میراژ های اف 1 متوقف شده و اسکادران تاکتیکی 142 [مستقر در مشهد] هم منحل شد و [در نهایت] تمامی خلبانان میراژ بانشتسه شده و یا به [گردان های] اف 5 منتقل شدند .

 

در بالا [تصویر میراژ قهوه ای]: میراژ اف 1 [به شماره سریال] 6407-3 نخستین [نمونه]  تعمییر اساسی [اورهال] شده در بخشی از پروژه حبیبی بود . نشنانه مخصوص [میراژ ها] نیز که بر روی دهانه هواکش موتور جنگنده [ایر اینتیک] نیز نقش بسه است یادآوری می کند که این نخستین اف 1 در حال اتمام تعمیرات است . تمامی تصاویر توسط بابک تقوایی شرح داده شده

 

در پایین [تصویر میرا آبی]: میراژ اف 1 بی کیو 3 به شماره سریال 6403-3 دومین نمونه ای بود که توسط [سازمان] صنایع هوایی ایران تعمیرات اساسی شد و رنگ استتار آسیای صغیر 2 را در یافت کرد . اما در آپریل 2013 جانشین [معاونت] عملیات نیروی هوایی ایران به صنایع هوایی ایران رنگ استتار آبی و خاکستری را برای [این] میراژ ( 6403-3 ) سفارش داد که برای انجام وظیفه دفاع هوایی آن مناسب تر است . نادر آهنگر

 

thumb_pre_1418998471__3~9.jpg

 

قسمت سوم

 

***

 

بازگشت به زندگی 

 

در ماه فبریه سال 2008 سر فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دستوری را مبنی بر حضور و مشارکت [این نیرو] در رژه روز ارتش آن سال ایران از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد . در آن زمان نیروی هوایی ایران در حال آماده سازی تعداد 140 فروند هواگرد شامل میراژ های اف 1 بود . در مقیاس کوچک 3 فروند میراژ اف 1 به شماره سریال های 6215-3 ، 6405-3 که میراژ 6405-3 برای بازسازی انتخاب شده بودند . 4 نفر از خلبانان اف 5 از اسکادران تاکتیکی 27 ام انتخاب شده و فرصت آشنایی و آموزش پروازی کوتاهی با میراژ در قالب یک گروه کوچک پروای در مشهد ، برای آنان گذاشته شد !

 

سه فروند میراژ در 17 ام آپریل 2008 در رژه شرکت کردند ، [که] خلبانان در اثر مه آلودگی هوا در پایگاه یکم تاکتیکی میدان دید خود را از دست داده و در کنار آن به علت خرابی و قابل استفاده نبودن سامانه ناوبری داخلی (آی ان اس) مجبور به انجام فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی [امام] خمینی در جنوب تهران شدند . پس از این حادثه فرماندهان نیروی هوایی حالا درک کرده بودند که اگر قصد بازگردانی میراژ ها را به چرخه عملیاتی دارند ، این هواگرد ها [میراژها] نیاز به تعمییرات اساسی خواهند داشت . بدین منظور نیروی هوایی ایران درخواست بازگردانی و تعمییرات اساسی میراژ ها را در آپریل 2008 به شرکت صنایع هواپیمایی این کشور ارائه کرد ، [در این راستا] پروژه جدیدی تعریف شده و نام پروژه حبیبی را به خود گرفت . [گفتنی است] پیش از این ، تعمییرات اساسی و بازسازی یک فروند از میراژ های اف 1 بی کیو 3 به شماره سریال 6407-3 در مشهد شروع شده بود

 

در 25 ام نوامبر 2008 و در مرحله پایانی عقد قرارد بین نیروی هوایی و صنایع هواپیمایی ایران ، نخستین بار دو فروند میراژ [یکی] اف 1 ایی کیو 4 به شماره سریال 6205-3 (پیشین 4500 نیروی هوایی عراق) و [دیگری] اف 1 بی کیو 3 به شماره سریال 6403-3 از شیلتر های پایگاه مبدا خودشان ، پایگاه سوم [بعد از خروج از خدمت میراژ ها در این پایگاه ها نگهداری می شدند] به شرکت صنایع هواپیمایی ایران از طریق جاده [حمل با کشنده] انتقال داده شدند .

 

یک تیم از مهندسین و تکنسین های شرکت صنایع هواپیمایی ایران که شامل تعدادی از پرسونل تعییر و نگهداری بازنشته اف 4 هم می شد موظف شده بودند تا به دقت یک استاندارد متمرکز را طی پروژه برای تعمییرات اساسی هواگرد ها به پیش برده و توسعه دهند . [در این هنگام] مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درخواستی را به منظور بی خطر و ایمن سازی انجام پروژه برای سرژ داسو مدیر عامل گروه داسو [شرکت سازنده میراژ] ارسال کرد . با این حال به دلیل بروز مشکلات مالی انجام پروژه حبیبی به تاخیر افتاده بود ، اگرچه نخستین بودجه در سال 2010 به پروژه حبیبی اختصاص داده شد [اما] داسو هرگز کمک های فنی را برای شرکت صنایع هواپیمایی ایران فراهم نکرد .

 

نخستین میراژ اف 1 تعمییر اساسی شده بصورت بومی در مارس 2009 و توسط نیروی هوایی در پایگاه مشهد کامل شد . در این نقطه حالا نیروی هوایی تعداد 5 فروند میراژ مناسب برای پرواز به شماره سریال های 6213-3 ، 6215-3 ، 6405-3 ، 6406-3 ، 6407-3 را در اختیار داشت سپس معاونت عملیات نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت که تمام میراژ های اف 1 را به پایگاه دهم تاکتیکی مستقر در کنارک (چابهار) منتقل و مستقر کند .

 

thumb_pre_1421142550__4~7.jpg

ادامه دارد..........



طبقه بندی: ایران،  هوانوردی نظامی، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ