تبلیغات
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان - هواپیمای سوخت رسان Airbus A330 MRTT
آخرین مطالب مقالات و اخبار نظامی ایران و جهان


مرتبه
تاریخ : دوشنبه 30 مرداد 1396

 

1~2.jpg

 

A330 mrtt  یک هواپیمای سوخت رسان چند منظوره و در رده سوخت رسان های نسل جدید است که از هر نظر نسبت به رقبای خود برتری دارد

 

 نیاز به نسل جدیدی از هواپیما های سوخت رسان :

 

دکترین یک نیروی هوایی مدرن شامل 4 اصل اساسی است : 1- کنترل حریم هوایی و دفاع در برابر تهاجم هوایی 2- بدست اوردن اطلاعات و بالا بردن سطح اگاهی 3- توان ضربه و حمله به عمق اهداف دشمن 4- حمل و نقل و جابه جایی هوایی

تاریخ نشان داده استفاده از هواپیماهای سوخت رسان باعث بالا رفتن زمان گشت زنی هوایی و گسترش منطقه امن و حفاظت شده برای موضع گیری نیروهای خودی میشود. با این حال افزایش سن ناوگان هواپیماهای سوخت رسان ، محدودیت در ظرفیت حمل سوخت ، محدودیت در جابه جایی مکانی و پایداری زمانی در عملیات ،اکترونیک پروازی منسوخ ، دسترسی ضعیف به قطعات یدکی و هزینه نگهداری بالا با نیازهای عملیاتی قرن 21 متناسب نیست .

هواپیمای a330 mrtt با قابلیت انجام همزمان چند عملیات هوایی (سوخت رسانی ، جابه جایی بار و مسافر ، انتقال مجروح در نقش امبولانس هوایی ) ان را به گزینه ای مناسب و در دسترس برای نیروهای هوایی جهان تبدیل کرده است . a330 mrtt  به لطف پلتفرم گرفته شده از هواپیمای تولید انبوه شده و موفق a330-200  با امکان حمل 111 تن سوخت اولین هواپیمای سوخت رسان دو موتوره دارای این قابلیت است .

ویژگی هایی همچون استفاده از اخرین تکنولوژی سیستم های سوخت رسانی ارائه شده توسط شرکت های airbus و cobham ، قابلیت حمل 300 سرباز با تجهیزات در مسافت های بین قاره ای ، امکان حمل بار تا 45 تن و یا حمل 8 پالت استاندارد ناتو (LD3 container) در فضای بار تعبیه شده در زیر کابین اصلی ، انعطاف پذیری بالا در انجام همزمان چند ماموریت هوایی در یک پرواز a330 mrtt  را به بهترین گزینه دربین سایر هواپیماهای سوخت رسان از نظر اقتصادی تبدیل کرده است .

بیش از 1050 فروند a330  تولید شده و افزایش سفارش برای تولید ، حفظ خط تولید ان را برای سال های اینده تضمین میکند و موجب دسترسی اسان به قطعات یدکی و امکان بروز رسانی و بهبود ان می شود .

thumb_2~3.jpg

(هواپیمای سوخترسان میان رده A310 mrtt )

 

 واحد دفاعی و فضایی ایرباس پیش از این با ارائه نسل هواپیمای سوخترسان اندازه متوسط به نام  a310 mrtt با همکاری نیروهایی هوایی المان و کانادا که عملکرد ان در حمایت از مبارزات در لیبی ، مالی و چندین عملیات دیگر در سالهای 2012/2013 اثبات شده است کارایی نسل جدید هواپیماهای سوخت رسان را نشان داده است .

 

thumb_3~2.jpg

thumb_4~2.jpg

(سوخت گیری یک فروند f-15 نیروی هوایی عربستان سعودی ونمایی از بوم سوخترسانی از کابین a330 mrtt نیروی هوایی استرالیا )

 

سیستم انتقال سوخت با بوم (Aerial Refuelling Boom System ARBS )  که در انتهای هواپیما قرار دارد با نرخ انتقال سوخت 3600 کیلوگرم در دقیقه دارای بیشترین نرخ انتقال سوخت در بین هواپیماهای سوخت رسان است . این سیستم با قابلیت هدایت بوسیله سیستم پرواز با سیم توان سوخت رسانی به تمام هواپیماهای دارای حفره سوخت گیری استاندارد ناتو را دارد .

 

thumb_5~1.jpg

6~1.jpg

(سوخت گیری یک فروند Airbus A400M از سوخترسان A330 mrtt و نمایی از سیستم cobham 805E )

 

علاوه بر این امکان جاگیزینی بوم با سیستم پیشرفته سوخت رسانی Cobham 805E Fuselage Refuelling Unit FRU وجود دارد که امکان انتقال انواع مختلف سوخت را به هواپیماهای دارای پراپ ( میله ) سوخت گیری استاندارد ناتو با نرخ 1800 کیلو گرم در دقیقه را فراهم میکند. در هواپیماهای a330 mrtt  نیروی هوایی انگلستان این سیستم به صورت پیش فرض وجود دارد.

 

thumb_7~1.jpg

thumb_8~0.jpg

(حفره سوختگیری A330 mrtt  و  نمایی از کابین A330 mrtt استرالیایی در حین سوختگیری از یک A330 mrtt دیگر استرالیایی )

 

 هواپیمای a330 mrtt  نیز مجهز به این حفره سوخت گیری است ( Universal Aerial Refuelling Receptacle Slipway Instation UARRSI  ) که با نصب سیستم روشنایی در اطراف ان امکان سوخت گیری هوایی از تمام نازل های بوم استاندارد ناتو در روز و شب را به ان میدهد.

 

thumb_9~0.jpg

thumb_10.jpg

(تصویری از پاد cobham 905E نصب شده در زیر بال A330 mrtt )

 

 در زیر هر یک از بال ها یک پاد سوخت رسانی بوسیله شلنگ و سبد متصل به ان ( cobham 905E under-wing pod ) نصب شده است که امکان سوخترسانی به هواپیماهای دارای پراپ (میله) سوخت گیری استاندارد ناتو را با نرخ 1300 کیلو گرم در دقیقه میدهد. این سیستم به صورت دیجیتال کنترل و با نیروی الکتریکی عمل میکند که موجب ایمنی بیشتر و استفاده اسان تر از ان میشود. با استفاده از نقاط با استقامت تعبیه شده در زیر بال برای نصب موتور خارجی در هواپیماهای سری a330/a340 نصب این پاد بدون هیچ تغییر در ساختار بال و متزلزل کردن ان انجام میشود.

 

thumb_11~0.jpg

(کنسول پیشرفته کنترل عملیات سوخترسانی نصب شده در کابین خلبان)

 

کنسول پیشرفته کنترل عملیات سوخت رسانی در کابین اصلی خلبان نصب شده است که باعث افزایش هماهنگی خدمه و امکان پاسخ مناسب تر در مواقع پیش بینی نشده را می دهد. سیستم نمایش این کنسول پیشرفته امکان نمایش تصاویر 2بعدی ویا 3بعدی را به اپراتور میدهد.

 

thumb_12~0.jpg

thumb_13~0.jpg

thumb_14~0.jpg

(تصاویری از دوربین های با کیفیت تصویر بالا و با قابلیت ارائه تصویر 3 بعدی نصب شده در زیر بدنه )

 

نصب دوربین های با کیفیت تصویر بالا در زیر بدنه امکان پوشش فضای خارجی را تا 270 درجه امکان پذیر میکند و علاوه براین با استفاده از این دوربین های امکان ارائه تصویر مناسب در روز و شب و حتی در شرایط نا مناسب اب و هوایی وجود دارد.

 

thumb_15~0.jpg

(کابین مدرن و تمام شیشه ای A330 mrtt )

 

کابین اصلی خلبان در a330 mrtt  از اخرین پیشرفت های طراحی کابین بهره میبرد که شامل اکترونیک پروازی پیشرفته ، رابط کاربری مدرن انسان و ماشین و سیستم کنترل پرواز می شود . کابین تمام شیشه ایی و پیشرفته a330 mrtt  نه تنها اطلاعات مربوط به پرواز و هواپیما را نمایش میدهد بلکه اطلاعات مربوط به عملیات سوخت رسانی و ماموریت تعریف شده دیگر را دراختیار هر دو خلبان قرار میدهد.

 

 A330 mrtt  با بدنه عریض خود میتواند 56 درصد مسافر بیشتر و 55 درصد برانکارد بیشتر نسبت به رقبای خود حمل کند. بال های ان به قدری بزرگ هستند که میتوان تمام 111 تن سوخت را بدون نیاز به مخازن اضافی درون انها جای داد که بردی معادل 14800 کیلومتر(بدون حمل بار و مسافر) را به ان می دهد . عرض 5.63 متری ان انعطاف پذیری بالایی در حمل بار و مسافر بوجود اورده است به طوری که امکان حمل تا 380 مسافر را به ان میدهد . فضای بار زیر کابین با حجم 120 متر مکعب حتی از فضای درونی c-130  و A400M   گنجایش بیشتری دارد.

 

thumb_16~0.jpg

تصویر برای مقایسه ویژگی های  سوخترسان های موجود در این کلاس

 

منبع اصلی :

 

http://militaryaircraft-airbusds.com/Portals/0/Images/Aircraft/a330/about/A330MRTTBrochure2014.pdf

ویرایش شده در توسط 7mmt


طبقه بندی: هوانوردی نظامی، 
ارسال توسط مصطفی نداف
آرشیو مطالب
نظر سنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





پیوند های روزانه
تبلیغات

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ